Archive for augusti, 2009

Sensommar!

måndag, augusti 24th, 2009

Nu var det ett tag sedan vi skrev igen.
Semestern är slut för både mig och Annelie. Jag är åter på Tego i Landskrona och tycker att det är ganska gött att komma igång igen. Annelie har börjat på sitt nya vikariat i Trelleborg och stortrivs!
J

Under Augusti har fokuserat på att leta efter hus. Vi har varit på en mängd olika visningar och har nu börjat rikta in oss på två områden, Åkarp och Staffanstorp. De har både sina för och nackdelar Åkarp ligger bra till, nära till tågstationen och har även en del bussförbindelser.

Åkarp verkar vara en mysig håla, nära till matbutik och nära till motorvägen och därmed kort pendelavstånd till Landskrona.

Staffanstorp ligger ungefär mitt emellan Malmö och Lund, ca 1 mil till båda. Det finns gott om bussförbindelser och är en mindre liten stad. Det finns en mängd större matbutiker och även en bygghandelJ

Idag har vi varit på visning i Staffanstorp och vi har två visningar kvar denna vecka en i Staffanstorp och en i Åkarp.

Dagens visning i Staffanstorp
Torsdagens visning i Staffanstorp
Söndagens visning i Åkarp
En stor fördel med Staffanstorp är att det är nära till Per, Maria och Hannes i Dalby och det är ju inte fel!
   img7

Cykeltur i finvädret

Igår tog jag och Annebus en cykeltur i det underbara sensommarvädret. Vi cyklade längs ribban och ut till brofästet. Därifrån cykla vi vidare till Bunkeflostrand och sedan åter mot stan. En liten lunch på Möllan och sedan ut till Sanna, Sebbe och Sophie i Kirseberg och tog en fika. Efter en slapp stund i solen så cyklade vi hem igen för att baka sparrispaj och packa lite kläder, sedan cyklade vi tillbaka till Kirseberg och åt en härlig söndagsmiddag med diverse grillat kött. Efter en underbar dag med fantastiskt väder så tog vi oss hem och slappade med en film och lite gottis.

img6

Annebus vid brofästet

/Karl

Europa

fredag, augusti 7th, 2009

I juli tog Jag, Annelie, min bror Nils och hans sambo Anna bilen på en runda i Europa.

Vi åkte genom Danmark och Tyskland och ner till Österrike och Kitzbühel. Resan ner gick fantastiskt bra och vi var nere i Kitzbühel på bara 15 timmar och då stod vi ändå i kö i ungefär en och en halv timme på grund av vägbyggen.

Väl nere i Kitz så köpte vi oss lite frukost på Billa och tog bilen upp till Alpenhaus där vi hade lite picknick. En liten promenad på toppen och ett besök i en blomsterträdgård där det växer alla möjliga sorters alpblommor och sen var det dags för lunch. Efter lunchen åkte vi till vårt pensionat där vi brukar bo när vi är nere på vintern. Resten av dagen gick åt till att ta igen resan.

img1

Frukost på Kitzbühelerhorn

Dagen därpå åkte vi upp med kabinen på Hannenkam. Vädret var riktigt bra, vindstilla strålande sol och mellan 25-30 grader. Från toppen så vandrade vi till Ehrenbachöhe vidare till Steinbachkogel och sedan till Pengelstein där vi åt lunch. Efter lunch så gick vi en liten bit till Silberstubenliften eller rättare sagt mitt och Annes förlovningsställe. Där bjöd vi Nils och Anna på skumpa i sedvanlig ordning. På vägen tillbaka till Hannenkam så fann vi en liten stig med en massa små bäckar med porlande friskt alpvatten, riktigt mysigt.

img2

Skumpa på förlovningstället

Efter denna strapats som tog oss ungefär 7 timmar så var vi ganska trötta och fick helt enkelt vila lite innan det var dags för ett besök på våran favorit restaurang Hüberbrau.

Morgonen därpå begav vi oss vidare mot Italien. Vi åkte mot Zell am see och vidare över passet Grossglockner. Grossglockner är strax över 3000m högt och bilvägen går som högst på 2500m höjd. Utsikten var fantastisk men tyvärr så blåste det väldigt mycket upp på toppen så det var lite kyligt. Mindre kyligt var det däremot när vi kom in i Italien och termometern steg upp mot 35 grader.

img3

Utsikt från passets högsta punkt

Lignano Pineta heter orten där vi till slut hittade en lägenhet åt oss fyra, nära stranden och nära in till centrum. Stranden i Lignano är nog den längsta jag har sett, den sträcker sig säkert mer än 1 mil.

Tre fina soliga dagar på stranden fick vi och en dag som till en början verkade vara lite sämre gick vi in till grannbyn och tittade på helt enorma fritidsbåtar eller vad det nu kan kallas.

En dag åkte vi till Venedig och gick i de mysiga gränderna och titta på kanalerna och gondolerna. Jag och Annelie passade på att ta en närmare till på Markus kyrkan. Kyrkan och torget den ligger på är uppkallat efter Evangelisten Markus. Kyrkan och byggnaderna bredvid är fyllda av målningar och skulpturer som är mycket vackra.

img4

Gondol längs en kanal i Venedig

Italiensk glass är något vi alla fyra fastnade för. Det är riktigt full av smak, lite som sorbet men ändå krämig som en riktig gräddglass skall vara.

img5

Straciatella, svårt att uttala men gott att äta J

Färden hem till Sverige gick också ganska smärtfritt och vi hann precis i tid till Putgarden för att hinna proviantera dryck innan butikerna stängde. Resan tog ungefär 18 timmar och totalt under resan så färdades vi 340mil.